Podrobnejša pojasnila – Odlok o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev
Odlok o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji, ki je začel veljati 16. novembra 2020, z namenom omejitve stikov in gibanja prebivalstva ter zaradi zajezitve in obvladovanja epidemije COVID-19, zaostruje obstoječe izjeme glede izvajanja dejavnosti in začasno prepoveduje ponujanje in prodajanje blaga in storitev neposredno potrošnikom na območju Republike Slovenije.
Odlok dovoljuje nekatere izjeme, ki so nujno potrebne za zagotavljanje osnovnih potreb družbe oziroma so pomembne za zagotavljanje varnosti in zdravja.
Področje uporabe in izjeme, navedene v 2. členu Odloka, se po neobvezujočem mnenju ministrstva tolmačijo na način, ki izhaja iz spodnjih točk.
Področje uporabe
- Z Odlokom so prepovedane vse dejavnosti, pri katerih gre za odnos podjetje – potrošnik (B2C) in niso navedene med izjemami.
- Z Odlokom se ne ureja razmerij med podjetji (B2B).
- O Odlokom se ne ureja tehničnih pregledov.
- Sproščanje področnih dejavnosti urejajo pristojna ministrstva (na primer kulturne ustanove, športno rekreacijske storitve).
Izjeme
- Prodajalne, ki v pretežni meri prodajajo živila, blago za osebno nego in čiščenje, vključno s prodajo kmetijskih pridelkov na kmetiji, pri čemer se kot izjema ne šteje prodaja oblačil, obutve in tehničnega blaga v teh prodajalnah
Dikcijo »v pretežni meri prodajajo živila, blago za osebno nego in čiščenje« je treba razumeti na način, da to blago predstavlja vsaj polovico asortimana ali skupaj ali posamično (če na primer prodajalna prodaja le živila).
V kolikor je prodajalna lahko odprta, ker več kot polovico asortimana spada pod navedeno izjemo, lahko prodajalna prodaja tudi ostalo blago, vendar to blago ne sme spadati v kategorijo oblačil, obutve in tehničnega blaga.
Prodajalne ne smejo ponujati oblačil, obutve in tehničnega blaga, same pa se odločijo, na kakšen način bodo zagotovile spoštovanje te prepovedi.
Kot tehnično blago se razlaga blago, za katerega se izda garancija za brezhibno delovanje po Pravilniku o blagu, za katero se izda garancija za brezhibno delovanje.
Drogerije niso samostojna izjema, so pa lahko odprte, če več kot polovico njihovega asortimana spada med živila, blago za osebno nego in čiščenje.
Za živilo in blago za osebno nego in čiščenje se šteje tudi hrana za živali in blago za nego živali, zato so prodajalne za male živali lahko odprte, če takšno blago predstavlja več kot polovico njihovega asortimana.
Izjema so tudi tako imenovane potujoče prodajalne, ki pretežno prodajajo živila (na primer kruh).
- Lekarne
- Prodajalne z medicinskimi pripomočki in ortopedskimi pripomočki
Med prodajalne z medicinskimi in ortopedskimi pripomočki sodijo tudi optiki.
- Tržnice
Izjema velja za organizirane javne tržnice, za katere velja tržni red, ne pa za premične stojnice.
10 kvadratnih metrov na posamezno stranko mora zagotoviti upravljavec tržnice.
Na tržnicah se tako kot v prodajalnah, ki v pretežni meri prodajajo živila, blago za osebno nego in čiščenje, vključno s prodajo kmetijskih pridelkov na kmetiji, kot izjema ne šteje prodaja oblačil, obutve in tehničnega blaga, saj je zaradi večje koncentracije ljudi na teh prodajnih mestih in načina rokovanja s tovrstnim blagom, možnost za prenos okužbe tukaj velika.
- Kmetijske prodajalne
Kmetijske prodajalne lahko prodajajo tudi na primer gradbeni material.
- Bencinski servisi
- Banke in zavarovalniške storitve
Umestitev zadevnih storitev med izjeme je izvedeno, ker so te storitve res nujne za delovanje družbe (zagotavljanje finančnega poslovanja, sklepanje zavarovalnih polic in podobno), med tem ko ostale ne nujne storitve, kot na primer storitve nepremičninskega posredovanja niso vključene.
- Pošta
- Dostavne službe
- Servisne delavnice, v katerih se opravljajo storitve popravil in vzdrževanja motornih vozil in koles (vulkanizerske, avtomehanične, avtoličarske ali avtokleparske delavnice, delavnice za popravilo koles)
Izjema velja tudi za avtovleko.
- Dimnikarske storitve, pod pogojem, da je v prostoru, kjer se izvajajo dimnikarske storitve prisoten samo en izvajalec, če pa to ni mogoče, je lahko v prostoru prisoten izvajalec storitve in ena oseba, ki je uporabnik male kurilne naprave; opravljanje dimnikarskih storitev ni dovoljeno v prostorih, v katerih je nameščena mala kurilna naprava, ki jih po opravljeni storitvi ni mogoče prezračiti
- Gradbena dela v oziroma na nenaseljenih gradbiščih, pri izvajanju katerih je zagotovljeno, da ni stika s potrošniki
Namen izjeme je dokončanje že začetih novogradenj, zato izjema velja izključno za nenaseljena gradbišča in se ne uporablja za na primer prazno stanovanje v bloku, ki je sicer naseljen.
- Trafike in kioske za prodajo časopisov in revij
Trafike in kioski lahko poleg časopisov in revij prodajajo tudi ostalo blago.
- Osebni prevzem blaga ali hrane na prevzemnih mestih, kjer je zagotovljen minimalni stik s potrošniki, med 6. in 21. uro; pri čemer konzumiranje hrane in pijače na javnih površinah ni dovoljeno
Ne glede na dejavnost je dovoljen osebni prevzem blaga ali hrane na prevzemnih mestih, kjer je zagotovljen minimalni stik s potrošniki, in sicer med 6.00 in 21.00 uro. Za osebni prevzem blaga se šteje prevzem zapakiranega blaga.
Prevzemno mesto mora biti funkcionalno ločen prostor od prodajalne (na primer skladišče). Na prevzemnem mestu je treba upoštevati vsa higienska priporočila Ministrstva za zdravje in Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) za preprečevanje okužbe z virusom SARS-CoV-2, ki so objavljena na spletni strani ministrstva in NIJZ.
Določba o prepovedi “konzumiranja hrane in pijače na javnih površinah” se veže na izjemo “osebni prevzem blaga in hrane na prevzemnih mestih”, zato se prepoved konzumiranja hrane veže na prevzeto hrano in pijačo na prevzemnih mestih. To pomeni, da se hrana in pijača, prevzeta na prevzemnih mestih, ne sme použiti na območju prevzemnega mesta (na primer ob McDonaldsu, ob kioskih s hitro prehrano, bifejih – coffee to go, prevzem malic v gostiščih, in podobno). Ta prepoved tako ne velja za generalno prepoved konzumiranja hrane in pijače na javnih mestih, kar urejajo drugi odloki, ki opredeljujejo omejitve ravnanj prebivalstva na javnih mestih.
Pri tem pozivamo ponudnike, da opozorijo potrošnike o prepovedi konzumacije prevzete hrane in pijače na območju prevzemnega mesta in da jih dodatno opomnijo, da ne smejo omogočati konzumiranja hrane in pijače na območju objekta, kjer izvajajo storitev (ne sme biti miz, stolov ali stojnic).
- Druge nujne storitve za zagotavljanje varnosti in zdravja
Fotografske storitve za osebne dokumente spadajo pod nujne storitve.
V izjemnih primerih so dovoljena nujna popravila in servisi tehničnega blaga. To je mišljeno predvsem za nujno oskrbo gospodinjstva (na primer poči cev v kopalnici, pokvari se hladilnik).
V skladu s to izjemo je dovoljeno tudi nadaljevanje nujnih že začetih del, če gre za nujna popravila in dokončanje del brez katerih bi bila ogrožena varnost ali zdravje posameznikov (npr. nadaljevanje začete prenove edine kopalnice v stanovanju).
V primeru napake na blagu potrošnik pri podjetju v roku uveljavlja svoje zahtevke iz naslova stvarne napake ali garancije. Podjetje je v primeru nujnih storitev (popravil) dolžno ravnati v skladu z določbami Zakona o varstvu potrošnikov, v primeru nenujnih popravil pa mora podjetje blago pregledati in se opredeliti do zahtevka potrošnika takoj, ko bo to mogoče/po prenehanju začasne prepovedi iz Odloka. Podjetjem svetujemo, da v primeru nenujnih popravil obvestijo potrošnika, da jim trenutne razmere ne omogočajo pregleda blaga, zato se bo do njegovega zahtevka opredelilo takoj, ko bo to mogoče/po prenehanju začasne prepovedi iz Odloka.
Z dnem uveljavitve Odloka (16. 11. 2020) se novih oseb (tudi, če imajo rezervacijo) ne sme sprejemati v nastanitvene obrate, ker je ponujanje nastanitvenih storitev v nastanitvenih obratih po Odloku prepovedano (tudi izjeme več niso določene). Posameznik, ki je ob uveljavitvi Odloka nastanjen v nastanitvenem obratu, lahko zaradi narave nujnosti v njem ostane do poteka namena/potrebe, zaradi katerega se je nastanil v skladu s tretjim odstavkom 2. člena prej veljavnega Odloka o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji (Uradni list, številka 152/20, 157/20 in 159/20).
Odlok ne ureja oziroma v ničemer ne regulira B2B dejavnosti, kar pomeni, da če gre za poslovanje B2B, je dejavnost dovoljena – pravna oseba (na primer podjetje) lahko nemoteno naroči nastanitev za svoje poslovne partnerje ali delavce v nastanitvenem objektu pri pravni osebi. Nastanitvena storitev pa se ne sme ponujati in prodajati neposredno potrošniku (potrošniku hotel ne sme ponujati in prodati namestitvene storitve). Odloka tako regulira izključno odnos pravne osebe do potrošnika – B2C. In tu izjem pri nastanitvi ni.
Zdraviliška zdravstvena dejavnost spada med zdravstvene dejavnosti, saj so bolniki na zdraviliško zdravstveno dejavnost napoteni in v dejavnost vstopajo kot uporabniki zdravstvenih storitev, ki so del postopkov zdravljenja in zdravstvene obravnave v Republiki Sloveniji. S tem Odlokom se zato v zdraviliško zdravstveno dejavnost ne posega. Svetujemo, da se glede pogojev za nastanitev v teh primerih in za več informacij obrnete na Ministrstvo za zdravje.
- Ponujanje in prodajanje blaga in storitev potrošnikom na daljavo, kot ju ureja zakon, ki ureja varstvo potrošnikov
Pri prodaji na daljavo gre na primer za spletno prodajo, naročilo po telefonu.
Pri prodaji na daljavo je pomembno, da se do trenutka sklenitve pogodbe uporablja izključno sredstva za komuniciranje na daljavo. Pogodba je sklenjena, ko se potrošnik in podjetje dogovorita o bistvenih sestavinah pogodbe (zlasti o predmetu in ceni). Izročitev blaga se lahko nato izvede preko pošte oziroma dostavne službe ali pa z osebnim prevzemom na prevzemnem mestu. Potrošnikom svetujemo, da plačilo opravijo z nakazilom že pred prevzemom blaga, v primeru plačevanja ob prevzemu blaga pa svetujemo kartično plačilo.
- Opravljanje dejavnosti priprave jedi in pijač v primeru dostave, in opravljanje dejavnosti priprave in strežbe jedi ter pijač v organizacijah, ki izvajajo gostinsko dejavnost za svoje zaposlene oziroma varovance
To je dovoljeno brez časovne omejitve.
OOZ Gornja Radgona
Območna obrtno-podjetniška zbornica Gornja Radgona je oseba javnega prava in je samostojna, strokovna, nestrankarska, poslovna organizacija, ki je v tej obliki bila vpisana v Poslovni register Slovenije 11.01.1980.
Zadnje objave
Uvedba nove Standardne klasifikacije dejavnosti (SKD 2025) s 1.1. 2025
3. decembra, 202445 LET OBMOČNE OBRTNO-PODJETNIŠKE ZBORNICE GORNJA RADGONA
16. novembra, 2024Pravica do odklopa mora biti urejena do 16. novembra
11. oktobra, 2024Zgodovina objav
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- avgust 2024
- julij 2024
- junij 2024
- maj 2024
- april 2024
- marec 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- avgust 2023
- julij 2023
- junij 2023
- maj 2023
- april 2023
- marec 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- avgust 2022
- julij 2022
- junij 2022
- maj 2022
- april 2022
- marec 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- avgust 2021
- julij 2021
- junij 2021
- maj 2021
- april 2021
- marec 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- avgust 2020
- julij 2020
- junij 2020
- maj 2020
- april 2020
- marec 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- avgust 2019
- julij 2019
- junij 2019
- maj 2019
- marec 2019